Ga naar inhoud
  • Home
  • Voorlichtingsmaterialen
  • Vragenlijsten
  • Informatie
  • Contact

Vragenlijst ouders voor follow-up

Vragenlijst ouders voor follow-up

Vragenlijst ouders voor follow-upMarino De Raes2023-12-11T11:38:21+01:00

Stap 1 van 11

9%
Beste ouder(s),

Deze vragenlijst is aan u gestuurd in het kader van de Antwerpse Jongeren alcoholpolikliniek (de SPIRIT studie), zoals beschreven werd in het informatieformulier bij het informed consent formulier welke u in het ziekenhuis heeft ondertekend. De vragen in deze vragenlijst gaan over uw kind en betreffen veel verschillende onderwerpen, zoals alcoholgebruik en eventueel drugsgebruik, algemene gezondheid, school, familie en vrienden, etc. Veel van deze vragen heeft u al eerder ingevuld, namelijk bij de start van de Antwerpse Alcoholpoli. We stellen deze vragen nu opnieuw, om het nazorgtraject van de alcoholpoli te evalueren.

De vragenlijst dient door beide ouders afzonderlijk ingevuld te worden.

De totale duur van de vragenlijst zal ongeveer 30 minuten zijn. U kunt de vragenlijst altijd tussendoor opslaan en op een later moment verder gaan.

Deze vragenlijst zelf is anoniem. U vult in deze vragenlijst geen gegevens in die rechtstreeks terug te leiden zijn tot één persoon. Wel wordt aan u gevraagd om de onderzoekscode die u van de hulpverlener/onderzoeker hebt gekregen, in te vullen. Dit is nodig zodat de hulpverlener/onderzoeker later de antwoorden uit deze vragenlijst aan uw zoon/dochter kan linken, zodat er zo goed mogelijk kan geholpen worden tijdens de bezoeken aan de alcoholpolikliniek. Er zal zeer zorgvuldig worden omgegaan met uw antwoorden. Deze worden beschermd opgeslagen op de online schijf van de hulpverlener/onderzoeker, en enkel de twee hoofd hulpverleners/onderzoekers van het onderzoek kunnen bij deze gegevens. Voor alle andere onderzoekers zullen de ingevulde gegevens anoniem blijven.

Neem rustig de tijd en lees alle vragen grondig voordat u deze beantwoordt. Er zijn geen juiste of foute antwoorden. We zijn op zoek naar uw persoonlijke ervaringen en mening over dit onderwerp. We willen u vragen om de vragen uit deze vragenlijst zo eerlijk mogelijk te beantwoorden.

Mocht u voorafgaand aan uw eerste bezoek aan de alcoholpolikliniek nog vragen hebben:
  • Bij vragen over alcohol of middelengebruik, kunt u terecht bij de DrugLijn (www.druglijn.be of 078 15 10 20).
  • Bij vragen over deze vragenlijst of de alcoholpolikliniek, kunt u terecht bij een van de onderzoekers (zie contactgegevens hieronder).
Alvast heel hartelijk dank voor uw deelname,

Hanna van Roozendaal, arts en PhD student bij Sociale Epidemiologie en Gezondheidsbeleid aan de UAntwerpen
Lieve Verboven, kinderpsycholoog GZA ziekenhuis
E-mailadres: info@jeugdenalcohol.be

Identificatie vragenlijst

Graag hieronder de juiste onderzoekscode invullen. Bent u de code kwijt of kunt u of uw zoon/dochter deze niet meer vinden? Neem dan contact op met één van de onderzoekers via info@jeugdenalcohol.be, zodat ze de code opnieuw kunnen bezorgen.

Demografische gegevens

Wat is uw relatie tot dit kind?
Wat is uw (geboorte)geslacht?
Wat is het (geboorte)geslacht van uw kind?
Heeft uw kind in de voorbije 6 maanden, dus sinds de opname met een alcoholvergiftiging, andere psychologische of psychiatrische hulpverlening gezocht, naast de Antwerpse Alcoholpoli?
Meerdere antwoorden zijn mogelijk, indien van toepassing.
Is er bij uw kind in de voorbije 6 maanden, dus sinds de opname met een alcoholvergiftiging, een bepaalde ziekte of aandoening vastgesteld?
Meerdere antwoorden zijn mogelijk, indien van toepassing.
De volgende vragen gaan over alcohol.
Hoe vaak denkt u dat uw kind in de voorbije 6 maanden een alcoholhoudende drank dronk?
Alcoholhoudende drank is een drankje dat alcohol bevat, denk bijvoorbeeld aan bier, wijn, schuimwijn, sterke drank, cocktails of shotjes.
Hoeveel glazen alcoholhoudende drank denkt u dat uw kind dronk op een typische dag waarop hij/zij alcohol dronk in de voorbije 6 maanden?
Hoe vaak denkt u dat uw kind 6 of meer glazen alcoholhoudende drank dronk tijdens één bepaalde gelegenheid in de voorbije 6 maanden?
Is uw kind in de voorbije 6 maanden, dus sinds de opname met een alcoholvergiftiging, nog een keer in het ziekenhuis opgenomen geweest i.v.m. een alcoholvergiftiging?
Heeft uw kind ooit tabak of e-sigaretten gerookt?
Rookt uw kind nog steeds tabak of e-sigaretten?(Verplicht)
Heeft uw kind ooit cannabis (marihuana, wiet, hasj, NIET CBD) gebruikt?
Heeft uw kind de voorbije 6 maanden cannabis gebruikt (marihuana, wiet, hasj, NIET CBD)?(Verplicht)
Heeft uw kind ooit andere (illegale) drugs dan cannabis gebruikt? Met andere (illegale) drugs dan cannabis bedoelen we middelen zoals: lachgas, amfetamines, XTC, cocaïne, ketamine, GHB, NPS,…
Welke andere (illegale) drugs dan cannabis heeft uw kind de voorbije 6 maanden gebruikt?(Verplicht)
Meerdere antwoorden zijn mogelijk, indien van toepassing.
Geven u en de andere ouder toestemming aan uw kind voor het drinken van alcohol onder de 18 jaar?
Meerdere antwoorden zijn mogelijk, indien van toepassing.
Geven/gaven u en de andere ouder toestemming aan uw kind voor het drinken van alcohol onder de 16 jaar?
Meerdere antwoorden zijn mogelijk, indien van toepassing.
De vragenlijsten op deze bladzijde dienen door de moeder (of 1ste ouder) te worden ingevuld.
Als de uitspraak waar is, kruis dan het vakje onder 'Waar' aan, en als u van mening bent dat de uitspraak niet waar is, kruis dan het vakje onder 'Niet waar' aan. Kruis voor elke uitspraak 'Waar' of 'Niet waar' aan, maar nooit allebei bij dezelfde uitspraak. Beantwoord de vragen voor uzelf, zonder ze met uw partner/de andere ouder van het kind te overleggen.
WaarNiet waar
Mijn tiener is gemakkelijk in de omgang.
Mijn tiener staat open voor kritiek.
Mijn tiener gedraagt zich behoorlijk tijdens onze discussies.
Meestal vindt mijn tiener het fijn om tegen mij te praten.
We zijn het zelden met elkaar eens.
Mijn tiener luistert meestal naar wat ik tegen hem/haar zeg.
We hebben minstens drie keer per week ruzie.
Mijn tiener zegt dat ik geen rekening houd met zijn of haar gevoelens.
Mijn tiener en ik sluiten vaak compromissen bij meningsverschillen.
Mijn tiener doet vaak niet wat ik van hem/haar vraag.
De gesprekken die we hebben, zijn frustrerend
Mijn tiener lijkt vaak boos op mij te zijn.
Mijn tiener gedraagt zich ongeduldig als ik praat.
Over het algemeen kunnen we niet goed met elkaar opschieten.
Mijn tiener heeft bij ruzies zelden begrip voor mijn kant van de zaak.
Mijn tiener en ik hebben grote ruzies over kleine dingen.
Mijn tiener gaat altijd in de verdediging als ik tegen hem/haar praat.
Mijn tiener hecht waarde aan mijn mening.
We hebben veel ruzie over regels.
Volgens mijn tiener ben ik onredelijk.
Op een schaal van 0 tot 10, waarbij 0 = heel slecht en 10 = heel goed is.
012345678910


De volgende vragen gaan over uw opvoeding en komen uit de Parenting Scale vragenlijst. Er zijn momenten dat kinderen zich niet gedragen zoals het hoort, dat ze dingen doen die schadelijk zouden kunnen zijn, die “verkeerd” zijn of die ouders niet graag hebben. Voorbeelden hiervan zijn: iemand slaan, zeuren of zagen, dingen stuk maken, huiswerk vergeten, over-emotioneel zijn, weigeren om instructies te volgen, gezinsregels overtreden, vloeken, andermans spullen nemen, laat wegblijven.

Ouders hebben vele verschillende stijlen of manieren om met dit soort problemen om te gaan. In de volgende vragen vindt u items die enkele opvoedingsstijlen omschrijven. Geef voor ieder item het cijfer dat het best past bij uw opvoedingsstijl van de laatste 2 maanden, op een schaal van 1 tot 7.

“Noot: Van Irvine, A.B., Biglan, A., Smolkowski, K. & Ary, D.V. (1999). The value of the Parenting Scale for measuring the discipline practices of parents of middle school children. Behaviour Research and Therapy, 37, 127-142.”
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = voer ik het meestal niet uit en 7 = doe ik altijd wat ik gezegd heb.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1= zet ik een stap terug en geef ik toe aan mijn tiener en 7 = blijf ik bij wat ik gezegd heb.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = laat ik het meestal zo en eindigt het met dat ik het meestal zelf doe en 7 = onderneem ik een andere actie.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = laat ik het mijn tiener toch doen en 7 = blijf ik bij wat ik gezegd heb.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = onderneem ik een andere actie en 7 = stel ik mijn tiener iets leuks voor, opdat hij/zij zich zou gedragen.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = doe ik er elke keer dat dit voorkomt iets aan en 7 = laat ik het vaak zo.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7.. Waar 1 = verhef ik mijn stem of roep ik en 7 = spreek ik kalm tegen mijn tiener.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = ga ik daarmee om zonder overstuur te raken en 7 = word ik zo gefrustreerd of boos dat mijn tiener ziet dat ik overstuur ben.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = stapelen dingen zich op en doe ik dingen die ik niet bedoeld had en 7 = lopen dingen niet uit de hand.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = Nooit of zelden en 7 = Meestal.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = raak ik meestal in een lange discussie met mijn tiener en 7 = Komt het nooit tot een discussie.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = ben ik vaak het muggenziften en zit ik achter de vodden van mijn tiener en 7 = ben ik niet meer aan het muggenziften dan anders.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = weet ik vaak niet wat mijn tiener aan het doen is en 7 = heb ik steeds een goed idee van wat mijn tiener aan het doen is.
1234567
De vragenlijsten op deze bladzijde dienen door de vader (of andere ouder) te worden ingevuld.
Als de uitspraak waar is, kruis dan het vakje onder 'Waar' aan, en als u van mening bent dat de uitspraak niet waar is, kruis dan het vakje onder 'Niet waar' aan. Kruis voor elke uitspraak 'Waar' of 'Niet waar' aan, maar nooit allebei bij dezelfde uitspraak. Beantwoord de vragen voor uzelf, zonder ze met uw partner/de andere ouder van het kind te overleggen.
WaarNiet waar
Mijn tiener is gemakkelijk in de omgang.
Mijn tiener staat open voor kritiek.
Mijn tiener gedraagt zich behoorlijk tijdens onze discussies.
Meestal vindt mijn tiener het fijn om tegen mij te praten.
We zijn het zelden met elkaar eens.
Mijn tiener luistert meestal naar wat ik tegen hem/haar zeg.
We hebben minstens drie keer per week ruzie.
Mijn tiener zegt dat ik geen rekening houd met zijn of haar gevoelens.
Mijn tiener en ik sluiten vaak compromissen bij meningsverschillen.
Mijn tiener doet vaak niet wat ik van hem/haar vraag.
De gesprekken die we hebben, zijn frustrerend
Mijn tiener lijkt vaak boos op mij te zijn.
Mijn tiener gedraagt zich ongeduldig als ik praat.
Over het algemeen kunnen we niet goed met elkaar opschieten.
Mijn tiener heeft bij ruzies zelden begrip voor mijn kant van de zaak.
Mijn tiener en ik hebben grote ruzies over kleine dingen.
Mijn tiener gaat altijd in de verdediging als ik tegen hem/haar praat.
Mijn tiener hecht waarde aan mijn mening.
We hebben veel ruzie over regels.
Volgens mijn tiener ben ik onredelijk.
Op een schaal van 0 tot 10, waarbij 0 = heel slecht en 10 = heel goed is.
012345678910


De volgende vragen gaan over uw opvoeding en komen uit de Parenting Scale vragenlijst. Deze vragen dienen door de vader (of andere ouder) van het kind ingevuld te worden. Er zijn momenten dat kinderen zich niet gedragen zoals het hoort, dat ze dingen doen die schadelijk zouden kunnen zijn, die “verkeerd” zijn of die ouders niet graag hebben. Voorbeelden hiervan zijn: iemand slaan, zeuren of zagen, dingen stuk maken, huiswerk vergeten, over-emotioneel zijn, weigeren om instructies te volgen, gezinsregels overtreden, vloeken, andermans spullen nemen, laat wegblijven.

Ouders hebben vele verschillende stijlen of manieren om met dit soort problemen om te gaan. In de volgende vragen vindt u items die enkele opvoedingsstijlen omschrijven. Geef voor ieder item het cijfer dat het best past bij uw opvoedingsstijl van de laatste 2 maanden, op een schaal van 1 tot 7.

“Noot: Van Irvine, A.B., Biglan, A., Smolkowski, K. & Ary, D.V. (1999). The value of the Parenting Scale for measuring the discipline practices of parents of middle school children. Behaviour Research and Therapy, 37, 127-142.”
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = voer ik het meestal niet uit en 7 = doe ik altijd wat ik gezegd heb.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = zet ik een stap terug en geef ik toe aan mijn tiener en 7 = blijf ik bij wat ik gezegd heb.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = laat ik het meestal zo en eindigt het met dat ik het meestal zelf doe en 7 = onderneem ik een andere actie.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = laat ik het mijn tiener toch doen en 7 = blijf ik bij wat ik gezegd heb.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = onderneem ik een andere actie en 7 = stel ik mijn tiener iets leuks voor, opdat hij/zij zich zou gedragen.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = doe ik er elke keer dat dit voorkomt iets aan en 7 = laat ik het vaak zo.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = verhef ik mijn stem of roep ik en 7 = spreek ik kalm tegen mijn tiener.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = ga ik daarmee om zonder overstuur te raken en 7 = word ik zo gefrustreerd of boos dat mijn tiener ziet dat ik overstuur ben.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = stapelen dingen zich op en doe ik dingen die ik niet bedoeld had en 7 = lopen dingen niet uit de hand.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = Nooit of zelden en 7 = Meestal.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = raak ik meestal in een lange discussie met mijn tiener en 7 = Komt het nooit tot een discussie.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = ben ik vaan het muggenziften en zit ik achter de vodden van mijn tiener en 7 = ben ik niet meer aan het muggenziften dan anders.
1234567
Op een schaal van 1 t/m 7. Waar 1 = weet ik vaak niet wat mijn tiener aan het doen is en 7 = heb ik steeds een goed idee van wat mijn tiener aan het doen is.
1234567
De onderstaande vragen horen bij de Child Behaviour Checklist, een gedragsvragenlijst over jongeren. Graag deze vragen invullen zoals u uw kind ziet, ook al komt dat niet overeen met wat anderen vinden.
(© 2000 T.M. Achenbach, Reproduced by permission. Licention via GZA hospital Antwerp.
(Zo duidelijk mogelijk, bijvoorbeeld: automonteur, leraar, secretaresse enz)
(Zo duidelijk mogelijk, bijvoorbeeld: automonteur, leraar, secretaresse enz)
Zijn er sporten die uw kinderen graag doet?
Bijvoorbeeld: voetballen, zwemmen, mountainbiken, skaten, paardrijden, enz.
Naam van de sport? Actions
 
Er zijn nog geen sporten ingevoerd

Maximum number of sporten reached.

Zijn er hobby's, bezigheden of spelletjes die uw kind graag doet?
Bijvoorbeeld: computers, kaarten, muziek maken, spelletjes, lezen, enz. (muziek luisteren of TV kijken niet meetellen).
Welke hobby's of andere dingen? Actions
 
Er zijn nog geen hobby's of andere dingen ingevoerd

Maximum number of hobby's of andere dingen reached.

Is uw kind lid van een club, vereniging of jeugdbeweging?
U kan meerdere clubs of verenigingen toevoegen, indien u dit wil.
Naam van de club, vereniging of jeugdbeweging? Actions
 
Er zijn nog geen keuzes ingevoerd

Maximum number of keuzes reached.

Heeft uw kind baantjes en/of klusjes?
U kan meerdere baantjes of klusjes toevoegen, indien u dit wil.
Omschrijving van de baan of klus. Actions
 
Er zijn nog geen keuzes ingevoerd

Maximum number of keuzes reached.

Hoeveel echte vrienden of vriendinnen heeft uw kind?
(Broers en zussen niet meetellen)
Hoeveel keren per week doe uw kind iets met vrienden en vriendinnen buiten school?
(Broers en zussen niet meetellen)
Minder goedOngeveer hetzelfdeBeterNiet van toepassing
Kan uw kind opschieten met broers of zussen?
Kan uw kind opschieten met andere jongens of meisjes?
Gedraagt uw kind zich tegenover zijn/haar ouders?
Speelt en werkt uw kind in z'n eentje?
Volgt uw kind momenteel onderwijs op school?
Hoe gaat het op school? Selecteer bij elke vraag één optie. Volgt uw kind een ander vak op school dat niet in de lijst staat? Denk bijvoorbeeld aan Economie, computerles, vreemde talen, (geen vakken zoals gym, muziek, tekenen enz.) voeg die dan onderaan toe via de knop “Ande(re) vak(ken)”
OnvoldoendeLager dan gemiddeldGemiddeldHoger dan gemiddeldNiet van toepassing
OnvoldoendeLager dan gemiddeldGemiddeldHoger dan gemiddeldNiet van toepassing
OnvoldoendeLager dan gemiddeldGemiddeldHoger dan gemiddeldNiet van toepassing
OnvoldoendeLager dan gemiddeldGemiddeldHoger dan gemiddeldNiet van toepassing
Naam van het andere vak. Actions
 
Er zijn nog geen andere vakken ingevoerd

Maximum number of andere vakken reached.

Volgt uw kind buitengewoon onderwijs?
Is uw kind wel eens blijven zitten?
Heeft uw kind wel eens leerproblemen of andere problemen op school gehad?
Zijn deze problemen nu weer verdwenen?(Verplicht)
Heeft uw kind een lichamelijke of verstandelijke handicap?
Helemaal nietEen beetje of somsDuidelijk of vaak
Doet te jong voor zijn/haar leeftijd
Drinkt alcohol zonder dat zijn/haar ouders dat goed vinden
Maakt veel ruzie
Maakt dingen waar hij/zij mee begint niet af
Er is heel weinig wat hij/zij leuk vindt
Doet ontlasting (poept) buiten de wc of in de broek
Schept op, doet stoer
Kan zich niet concentreren, kan niet lang de aandacht ergens bij houden
Kan bepaalde gedachten niet uit zijn/haar hoofd zetten, obsessies
Kan niet stilzitten, is onrustig of hyperactief
Klampt zich vast aan volwassenen of is te afhankelijk.
Klaagt over zich eenzaam voelen
In de war of wazig denken
Huilt veel
Wreed tegen dieren
Wreed, pesterig of gemeen tegen anderen
Dagdromen of in zijn/haar gedachten
Verwondt zichzelf opzettelijk of doet zelfmoordpogingen
Eist veel aandacht op
Vernielt eigen spullen
Vernielt spullen van gezinsleden of anderen
Is thuis ongehoorzaam
Is ongehoorzaam op school
Eet niet goed
Kan niet opschieten met andere jongens of meisjes
Lijkt zich niet schuldig te voelen na zich misdragen te hebben
Snel jaloers
Houdt zich niet aan de regels thuis, op school of ergens anders
Is bang voor bepaalde dieren, situaties of plaatsen anders dan school
Is bang om naar school te gaan
Is bang dat hij/zij iets slechts zou kunnen doen of denken
Heeft het gevoel dat hij/zij perfect moet zijn
Heeft het gevoel dat niemand van hem/haar houdt
Heeft het gevoel dat anderen hem/haar te pakken willen nemen
Voelt zich waardeloos of minderwaardig
Bezeert zich vaak, krijgt vaak ongelukken
Vecht veel
Wordt veel gepest
Gaat om met jongens en meisjes die in moeilijkheden raken
Hoort geluiden of stemmen die er volgens andere mensen niet zijn
Impulsief of doet dingen zonder erbij na te denken
Is liever alleen dan met anderen
Liegt of bedriegt
Bijt nagels
Nerveus, zenuwachtig of gespannen
Zenuwachtige bewegingen of zenuwtrekken
Nachtmerries
Andere jongens of meisjes mogen hem/haar niet
Obstipatie, last van verstopping
Is te angstig of te bang
Voelt zich duizelig of licht in het hoofd
Voelt zich erg schuldig
Eet te veel
Is erg moe zonder reden
Te dik
Lichamelijke problemen zonder bekende medische oorzaak: pijnen (geen buikpijn of hoofdpijn)
Lichamelijke problemen zonder bekende medische oorzaak: Hoofdpijn
Lichamelijke problemen zonder bekende medische oorzaak: Misselijk
Lichamelijke problemen zonder bekende medische oorzaak: Oogproblemen (waarvoor een bril of lenzen niet helpen)
Lichamelijke problemen zonder bekende medische oorzaak: Huiduitslag of andere huidproblemen
Lichamelijke problemen zonder bekende medische oorzaak: Buikpijn
Lichamelijke problemen zonder bekende medische oorzaak: Overgeven
Valt mensen lichamelijk aan
Pulkt aan neus, huid of iets anders van het lichaam
Speelt met eigen geslachtsdelen in het openbaar
Speelt te veel met eigen geslachtsdelen
Schoolwerk is slecht
Onhandig of stuntelig
Gaat liever om met oudere jongens of meisjes
Gaat liever om met jongere jongens of meisjes
Weigert om te praten
Herhaalt bepaalde handelingen steeds maar weer, dwanghandelingen
Loopt weg van huis
Schreeuwt
Gesloten, houdt dingen voor zichzelf
Ziet dingen die er niet zijn
Schaamt zich gauw of voel zich niet op zijn/haar gemak
Sticht branden
Seksuele problemen
Slooft zich uit of doet gek om op te vallen
Te verlegen of timide
Slaapt minder dan de meeste jongens en meisjes
Slaapt overdag en/of 's nachts meer dan de meeste jongens en meisjes
Let niet goed op of is snel afgeleid
Spraakprobleem
Kijkt met een lege blik
Steelt van huis
Steelt buitenshuis
Spaart te veel dingen op die hij/zij niet nodig heeft
Vreemd gedrag
Vreemde gedachten
Koppig, stuurs of prikkelbaar
Stemming of gevoelens veranderen plotseling
Mokt veel
Achterdochtig
Vloekt of gebruik vieze woorden
Praat erover dat hij/zij zichzelf zou willen doden
Praat tijdens slaap of slaapwandelt
Praat te veel
Pest veel
Driftbuien of snel driftig
Denkt te veel aan seks
Bedreigt mensen
Duimzuigen
Rookt tabak
Problemen met slapen
Spijbelt, blijft weg van school
Weinig actief, beweegt zich langzaam of te weinig energie
Ongelukkig, verdrietig of depressief
Meer dan gewoon luidruchtig
Gebruikt drugs
Vandalisme
Plast overdag in zijn/haar broek
Plast in bed
Zeuren
Wil dat hij/zij van het andere geslacht is
Teruggetrokken, gaat niet met anderen om
Maakt zich zorgen
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
De volgende vragen gaan over hoe uw de opname van uw kind in het ziekenhuis na zijn/haar alcoholvergiftiging heeft ervaren.
012345678910
Helemaal oneensOneensEensHelemaal eensNiet van toepassing / geen mening
Ik vond het screeningsgesprek bij de psycholoog (+/- 6 weken na mijn opname) nuttig.
Ik voelde me voldoende gehoord/kon mijn verhaal kwijt bij de psycholoog.
Ik voelde me voldoende gehoord/kon mijn verhaal kwijt bij de arts.
Het evaluatiegesprek +/- 6 weken na het screeningsgesprek bij de psycholoog was overbodig.
Ik heb niets geleerd van de gesprekken bij de Alcoholpolikliniek.
Het nazorgtraject heeft mij aangezet om te praten met mijn kind over zijn/haar alcoholgebruik.
Het nazorgtraject heeft mijn relatie met mijn kind verbeterd.
Het nazorgtraject heeft niet tot veranderingen geleid bij ons thuis.
Heeft u in de voorbije 6 maanden aanvullende hulp gezocht voor uzelf en/of uw partner (naast de alcoholpoli)?

Overig/einde

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen over het SPIRIT onderzoek? Neem dan contact op met de onderzoekers van de leerstoel Reinier de Graaf Jongeren en Alcohol aan de Universiteit Antwerpen via onderstaande knop!

Ik heb een vraag
UZA
GZA

© 2025 JEUGD en ALCOHOL | Webdesign F&W-Design

Page load link
Ga naar de bovenkant